The making of

Wat drijft een advocaat met een drukke praktijk tot het maken en op de markt brengen van een (liefst dubbel-) solo album?
Die vraag is/wordt mij wel gesteld, natuurlijk. Het antwoord is simpel: een jongensdroom.

Sinds een jaar of 20 zing ik, als laatbloeier, in mijn vrije tijd in pop-/rockbandjes, en af en toe ook bij een Bigband. Het toeval wilde, dat ik 11 jaar geleden met mijn band Frilly Fish speelde tijdens een Kerstgala, waar ook Liesbeth List optrad. Na een korte soundcheck/auditie was zij bereid om daar met mij het duet De Pastorale te zingen (zie YouTube-filmpje op deze site). Niet lang daarna werd mij door een kenner geadviseerd om me wat meer te gaan toeleggen op ballads. Toen rijpte het plan om met een aantal professionele “A1”-muzikanten de studio in te duiken voor een uitgesproken live/akoestisch album, met “eerlijke” instrumenten.

Mijn repertoirkeuze viel in eerste instantie op 12 nummers, later geleidelijk uitgebreid tot 24, van artiesten/groepen, zowel buitenlandse als Nederlandse, die voor mij een belangrijk stempel hebben gedrukt op de topperiode 1965-1975: Beatles, Elton John, Ramses Shaffy/Liesbeth List, Rolling Stones, Herman van Veen, Tim Hardin, Frans Halsema/Jenny Arean, Bob Dylan, Boudewijn de Groot, Neil Young, John Lennon, Tom Waits, Gordon Lightfoot en The Motions als representanten van de Nederbeat. Het was een geweldige uitdaging om al deze juweeltjes van de popgeschiedenis zodanig te vertolken, dat het geen slaafse nabootsing van het origineel en van andere covers zou worden, maar met een eigen “handtekening”, zoals mijn producer Sietze Haarsma dat zo mooi kan verwoorden.
Ik hoop dat deze dubbelCD, of deze nu thuis, of in de auto,of waar dan ook – door mijn doelgroep,die nog een CDspeler heeft 😉 –  wordt beluisterd, in de smaak valt; en vooral ook dat specifieke gevoel van de sixties/seventies, de hoogtijdagen van de popmuziek, oproept.

Reacties zijn gesloten.